Hoe werkt de aanpak van Kameleon in de praktijk?
Om een beeld te geven van programma’s en teamsessies zoals die in de praktijk kunnen voorkomen vind je hier een paar voorbeelden. Maatwerk en aansluiting bij uw situatie & bedrijf is natuurlijk altijd onderdeel van onze aanpak!
Teamontwikkeling bij een start-up in fintech
Een klein team van bevlogen mensen werkt aan een ambitieus en groots idee. Zij bouwen aan een veilige financiële haven die disruptive wordt voor de cryptomarkt.
Veel focus, tijd en energie is gericht op de realisatie van het idee. Maar in de dagelijkse praktijk blijken persoonlijkheden en werkwijzen verschillend en soms is het moeilijk om zonder irritaties of onbegrip samen te werken. Na een bepaalde periode kan dat vervelend worden en zelfs belemmerend voor het doel, dat wilde men voorkomen.
Met behulp van Profile Dynamics analyses kreeg iedereen meer inzicht in zijn eigen drijfveren en leerden zij elkaar veel beter begrijpen. Aspecten die eerder irritaties opleverden worden nu ook gezien als kwaliteiten die het team juist versterken. En er is gemeenschappelijke taal en inzicht ontstaan waardoor het veel makkelijker en leuker is geworden om elkaar aan te spreken en feedback te geven.
Resultaat: een team dat makkelijker en beter samenwerkt. Zicht op individuele en collectieve valkuilen. Helderheid voor de werving van nieuwe collega’s; welk type drijfveren zijn nodig bij de verdere groei van het bedrijf.
Zelforganisatie financiële sector
Een grote afdeling binnen een Nederlandse verzekeraar. Mensen werken hier al vele jaren samen en hebben regelmatig te maken met kostenbesparingen. Wat kan het management doen om de mensen efficiënter en met meer plezier het werk te laten doen?
Met behulp van de ‘5 frustraties van teamwork’ (Lencioni) ontwikkelde ik een programma op maat. Dit programma bestond uit verschillende dagdelen, verspreid over een periode van een aantal maanden. Met het managementteam en de afdelingsteams zijn we aan de slag gegaan. In een aantal aantal duidelijke stappen is zelforganisatie uitgewerkt in concrete afspraken en kaders. De teams hebben begeleiding gekregen waarmee zij hun samenwerking efficiënter en leuker maakten.
Resultaat: het is gelukt om de betrokkenheid en verantwoordelijkheid aanzienlijk te vergroten. De afdeling beschikt over hulpmiddelen om zelforganisatie geleidelijk nog verder te uit te breiden.
Strategie in retail fashion
Een geweldig lopende mode zaak en een klantenkring die trouw is, maar ja, meer en meer concurrentie van online shops. Wensen van klanten aan meer duurzame fashion industrie èn natuurlijk de impact van de afgelopen corona-jaren. Wat is wijsheid? Welke online strategie past bij dit bedrijf?
Om die vraag te kunnen beantwoorden zijn we eerst ingezoomd op de ondernemer zelf. Met scherp zicht op de motivatie en ‘purpose’ die de ondernemer drijft werd ook duidelijk welke doelen en ambities belangrijk zijn voor de toekomst van het bedrijf én de ondernemer. Met inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen in de retail fashion en met behulp van marketing modellen hebben we een duidelijk beeld gevormd van de klanten en hun behoeften. Op basis van deze ingrediënten was het veel makkelijker om de opties te overzien en de belangrijkste keuzes te maken voor een online strategie die past bij het bedrijf (en het merk), de ondernemer zelf én last but not least bij de klanten.
De uitkomst: een passende online strategie om (potentiële) klanten te binden en deze retail zaak top of mind te houden.
Toegevoegde waarde Kameleon
- Brede expertise van zowel business als mensen
- Praktische strategie- en marketingmodellen
- Meer motivatie en energie door aan te sluiten op drijfveren
- Goede sparringpartner met maatwerk oplossingen
- Daagt je uit naar een toekomstbestendig bedrijf
- Helpt effectief en concreet veranderen